MINDEN, AMI MOZI

For Your Consideration

For Your Consideration

Oscar2019: Az Akadémia kálváriája

Nézőcsalogató showműsor vagy filmes teljesítmények elismerése az Oscar?

2019. február 23. - Katona Andor

MINDENT VAGY SEMMIT A NÉZETTSÉGÉRT

A 2019-es Oscar mostanában úgy van benne, és jó eséllyel így is marad meg a köztudatban, mint az év, amikor semmi nem jött össze az Amerikai Filmakadémiának, vagyis leginkább az azt irányító igazgatói tanácsnak. Pedig azt nem lehet rájuk mondani, hogy nem próbálkoztak. A tavalyi gála negatív rekordot döntő, mindössze 26,5 milliós amerikai nézettsége még az azt megelőző, nem túl acélos közvetítéshez képest is 19%-os visszaesést jelentett, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy 2014-ben még közel 45 millióan voltak kíváncsiak az Oscar-díjátadásra.

2018-oscar-nominees.jpg

Az Oscart közvetítő, és a Disney tulajdonában levő ABC csatorna természetesen megnyomta a pánikgombot, és érthető is, hogy nem nézték jó szemmel a négy éve folyamatosan zuhanó számokat. De mit lehet kezdeni egy több mint három órás díjátadó gálával, ahol a filmes szakma különböző területeinek kiválóságait (a színészek mellett vizuális effekt szakembereket, hangkeverőket, sminkeseket és rövidfilmeseket) ismerik el, és aminek szertartásossága és hagyományai legalább annyira fontosak, mint nézőcsalogató faktorai? Hogyan lehet Oscart érdekesebbé és izgalmasabbá tenni a nagyközönség számára? Hogyan lehet a díj presztízsét megőrizve könnyebben fogyaszthatóvá tenni ezt az eléggé elitista, az átlag számára kifejezetten szakmai filmeseményt?

A kérdésekre több megoldás is érkezett az Akadémia vezetői és a show producerei részéről is:

1. LEGYEN KÜLÖN KATEGÓRIA A SIKERFILMEKNEK!

A jó nézettség egyik kulcsa lehet, hogy olyan filmeket jelölnek Oscarra, amiket láttak is az emberek. Hiszen a díjátadón gyakran a művészileg kimunkáltabb, szerzői filmek nyerik a díjakat (Holdfény, Spotlight, Birdman, hogy csak párat említsek az elmúlt évek nagy nyertesei közül), ezekre viszont nagyon kevesen váltanak jegyet a mozipénztáraknál, így kevesebb embert érdekel, hogy bezsebelik-e az Oscar-szobrot vagy nem.

Éppen ezért tavaly augusztusban érkezett a hír, hogy az Akadémia Igazgatói Tanácsa, élén John Bailey elnökkel úgy döntött, 2019-ben új kategóriában, a legjobb népszerű film (best popular film) mezőnyében ismerik el a sikermozikat. A heves ellenreakciókra nem kellett sokat várni, már másnap tele volt a filmes szaksajtó az Akadémiát ekéző cikkekkel, amikben az újságírók, kritikusok, de a filmes szakmabeliek is értetlenül álltak már az ötlet előtt is. Több szempontból igazuk volt. 

Minek külön elismerni a sikerfilmeket, amiknek sikerét már elismerték a mozipénztáraknál, hiszen kimutathatóan ezek gyűjtötték a legtöbb pénzt? Minek versenyeztetni őket, amikor a számokból egyértelműen kiderül, hogy melyik volt a legsikeresebb film? Mi alapján lesz egy film sikeres, és kerülhet be ebbe a kategóriába? Mit jelent ez a legjobb film kategóriára nézve? Azt átnevezik legjobb kevésbé népszerű film kategóriának?

Ráadásul sejteni lehetett, hogy a Disney kezében lévő közvetítés miatt a mickeyegeres cég állhat a háttérben, akiknek nem is annyira titkolt vágyuk volt ezzel megnyitni Oscar-kapuját tavalyi nagy sikerük, az aranyhegyeket halmozó és kritikailag is pozitívan fogadott Fekete Párduc előtt. Pechjükre éppen az említett Marvel-film alkotói és szereplői fakadtak ki leghangosabban az új kategória bevezetése ellen, mivel közölték, nekik nem kell szánalom szobor, ha a filmet az Akadémia jónak gondolja, akkor igenis jelöljék azt az est fődíjára, a legjobb filmek mezőnyében. 

mag-0918-black-panther.jpg

A felháborodással nem tudott mit kezdeni az Akadémia Igazgatói Tanácsa, és alig egy hónappal a bejelentés után engedtek a közakaratnak, és visszavonták a legjobb népszerű film kategóriát. Pontosabban egyelőre jegelték, az elnök szerint 2019-ben még nem vezetik be, de továbbra is mérlegelik az ötletet, hogy a jövőben egy kidolgozottabb formában megjelenjen ez a kategória az Oscaron.

A fiaskó nem tett jót az #OscarsSoWhite és a #metoo mozgalmak hatását épphogy csak kiheverő Akadémiának, annál nagyobbat lendített viszont a sikerfilmek Oscar-esélyein. A blama kapcsán központi témává vált Fekete Párduc innentől kezdve már nem került ki Oscar látószögéből, és végül szépen végigmenetelt a legjobb film kategória jelölési listájáig. De a kritikusok által lehurrogott, a közönség által viszont imádott Bohém rapszódia is meg tudta lovagolni a sikerfilmekre irányuló figyelem hullámait. A Csillag születikről nem is beszélve, aminek népszerűsége ugyan alaposan visszaesett a díjszezon végére, de még így is kényelmesen hozta a kötelező jelöléseket. 

 

2. LEGYEN MENŐ, FIATALOS, VICCES MŰSORVEZETŐJE A GÁLÁNAK!

A jó nézettség másik kulcsa lehet, ha a gála házigazdája népszerű figura, aki amellett, hogy fiatalos, új lendületet adhat az maratoni hosszúságú ceremóniának, már személyével is nézők millióit vonzza a képernyők elé. Úgy tűnt, az Akadémia vezetősége megtalálta az erre tökéletes személyt Hollywoodban. Kevin Hart friss arc lehetett volna az elhasznált Oscar-házigazdák sorában, a komikus ráadásul rendkívül népszerű a tengerentúlon, stand upjait és filmjeit is nagy étvággyal fogyasztja a közönség. Vele ráadásul valóban sikerülhetett volna megszólítani a fiatalabb közönséget is.

De csak volna. Ugyanis pár nappal a bejelentés után a sajtó előásta Hart korábbi (még 2011-es berobbanása előtti) tweetjeit, amikben homofób véleményének adott hangot. A botrány pillanatok alatt addig duzzadt, hogy Kevin Hart hivatalosan is visszamondta az Akadémia felkérését, nem vállalta el az Oscar-házigazda szerepet, és bocsánatot kért a meleg közösségtől. 

1055588.jpg

Ezután kellemetlen hetek következtek, ami alatt az Akadémia igazgatói tanácsa nem tudta megtalálni Hart utódját (valószínűleg sokan a felkérés után visszapörgették saját közösségi felületeiket és a minden apróságra kiélezett sajtóhadjáratokat látva inkább nemet mondtak), ráadásul úgy tűnt, mintha az Akadémia megpróbálná visszakönyörögni Kevin Hartot a feladatra (ebbe futott bele a korábbi Oscar-házigazda Ellen DeGeneres is, amit nem volt igazán kellemes nézni). A kínos bénázást végül egy bejelentés zárta: 30 év után idén először nem lesz házigazdája az Oscar-díjátadásnak.

Hogy ez mit jelent a gála szempontjából, hogyan oldják meg azokat a helyzeteket, ahol eddig be lehetett vetni a műsorvezetőt, illetve a nyitányt, amiben az ő hol jobban, hol kevésbé jól sikerült poénjai hivatottak megteremteni a díjátadás alaphangulatát, az csak vasárnap éjszaka fog kiderülni.

 

3. LEGYENEK NAGY NEVEK A DÍJÁTADÓK!

Ha már nincs házigazda, még mindig növelheti a nézettséget, ha igazi nagy nevek adják át az díjakat. Éppen ezért az Akadémia igazgatói tanácsa úgy döntött, szakít a hagyományokkal, és a színészi kategóriákban nem az előző év díjazottjai nyújtják majd át az aranyszobrokat. Hiszen Frances McDormand, Gary Oldman, Allison Janney és Sam Rockwell a kutyát sem érdekli, jobb lenne helyettük bulvár szempontból is érdekes, aktuálisabb neveket felküldeni a színpadra.

A hírt ismét csalódottság követte, Allison Janney egyenesen azt posztolta, hogy az Akadémia ezzel összetörte a szívét. Ezúttal nem is kellett sok idő, hogy a vezetőség kapcsoljon, és egy újabb negatív botrányt elkerülve, felülbírálták döntésüket, és mind a négy tavalyi győztest meghívták a gálára díjátadónak (bár szerepük egy picit változni fog a korábbi évek hagyományaihoz képest).

 

4. LEGYEN RÖVIDEBB A GÁLA!

Nézettség szempontjából nagy problémája az Oscar-díjátadásnak, hogy átlagosan három és fél, gyakran négy órás hosszával képtelen a képernyők előtt tartani a legelszántabb filmrajongókat is (nekünk magyaroknak még nehezebb ezt végigülnünk hétfő hajnalban), úgyhogy logikus döntésnek tűnik a show hosszát három órában maximalizálni. Azt már augusztusban tudtuk, hogy az Akadémia arra készül, bizonyos díjakat a show reklámszüneteiben adnak majd át (mindezt a neten lehet majd követni), de ez sokáig nem került terítékre a nagyobb felháborodást keltő bejelentések miatt.

lady-gaga-kendrick-lamar.jpgAz viszont újabb falakba ütközött, hogy azzal húzzák le a műsoridőt, hogy a jelölt betétdalok közül csak az izgibbeket adják majd elő élőben a színpadon. Nem kellett több az igazság örök bajnokának, Lady Gagának, akinek fellépését ugyan nem érintette volna a korlátozás, de együttérzésből az énekesnő azonnal pályatársai mellé állt, és közölte, ő csak akkor adja elő a nagysikerű "Shallow"-t az Oscar színpadán, ha mindegyik jelölttársai is megkapja ugyanezt a lehetőséget. Az Akadémia tehetetlenné vált, hiszen a show szempontjából talán legfontosabb pillanatról, Lady Gaga és Bradley Cooper duettjéről nem akartak lemondani, így most is engedtek, és bejelentették, hogy mind az öt jelölt betétdal fel fog csendülni a színpadon az est folyamán. 

Azt nem lehet tudni, hogy Kendrick Lamar és SZA csütörtöki hivatalos bejelentéséhez, miszerint nem lépnek fel az Oscaron a Fekete Párduc jelölt betétdalával, mi köze volt a betétdalos fiaskónak. Könnyen elképzelhető, hogy azért maradt egy kis tüske a rapperben, és így egyszerű volt a sűrű turnénaptárra hivatkozva visszalépni a fellépéstől.

A sok hamvába holt kísérlet után úgy tűnt, az Akadémia igazgatói tanácsának egy tervét mégis sikerül végigvinnie, azaz maximalizálni fogják a gála hosszát három órában azzal, hogy négy kategória győzteseit a reklámszünetekben hirdetik ki. Ez a törekvés addig tartotta magát, amíg be nem jelentették, hogy a négy kategória a legjobb operatőr, vágás, smink és rövidfilm lesz.

Több szempontból is mellényúltak ezzel. Egyrészt gyorsan észrevehető volt, hogy négy olyan kategóriát választottak, amiben nem jelölt a Disney filmstúdió alkotása (ők a díjátadót sugárzó ABC tulajdonosai), vagyis nem a véletlenre bízták, hanem erősen "politikai" döntés született. Másrészt az operatőr és a vágás kategóriákkal darázsfészekbe tenyereltek, ugyanis ez két nagyon megbecsült területe a filmkészítésnek, így a szakma legnagyobbjai (Quentin Tarantinótól Martin Scorsesén át Guillermo del Torói) kezdtek el petíciókat írni arról, hogy mekkora hibát követ el az Akadémia azzal, hogy a reklámszünetre száműzi ezen céhek legjobbjait. 

shutterstock_10081651ce.jpg

Ahogy az idén operatőri munkáért is jelölt rendező, Alfonso Cuarón fogalmazott: "A mozi története során készültek remekművek hang, színek, történet, színészek és zene nélkül is. De egyetlen film sem készülhetett volna el operatőri munka és vágás nélkül."

Az egyre duzzadó botrány és a heves ellenreakciók miatt az Akadémia igazgatói tanácsa már azt vízionálhatta, hogy többen tiltakozásból el sem jönnek a gálára, vagy ne adj Isten, a színpadon szólalnak fel az újító törekvés ellen, ezért végül (meglepetés) ismét engedtek a nyomásnak, és bejelentették, hogy mindegyik kategóriában a gála közvetítése alatt adják majd át a díjakat.

Azt sosem tudjuk meg, hogy ha az Akadémia a három rövidfilmes és mondjuk, a smink kategóriát teszi át a reklámszünetre, akkor bárki tiltakozott volna-e, mindenesetre így ez a kísérlet is kudarcba fulladt.

 

VÉGÜL...

A sok reformként bejelentett, nézettségnövelőnek szánt próbálkozás után maradt minden a régiben, lesz egy ugyanolyan gálánk, mint tavaly, csak ezúttal még házigazda sem lesz, hogy kicsit szórakoztatóbbá tegye a több mint három órás ceremóniát. Csoda, hogy John Bailey-nek még nem kellett lemondania elnöki tisztjéről.

De persze ő sincs könnyű helyzetben, hiszen a közvetítésen a nézettség miatt nagy a nyomás. Ugyanakkor ez felveti az örök dilemmát: miről is szól az Oscar-díjátadás? A film ünnepe, ahol 91 éves tradíció alapján ismerik el a művészeti ág legjobbjait? Vagy látványos show, aminek tízmilliókat kellene képernyő elé ültetnie?

Én azt hiszem, hogy a közvetítési jog tulajdonosainak előbb-utóbb be kell látnia, hogy változnak az idők, felgyorsult a világ, ma már nem lehet egy többórás szakmai díjátadást nézőcsalogató szuperprodukcióként eladni. Bármit is tesznek, nincs garancia arra, hogy a nézőszám csökkenését meg lehet állítani. Az internet és a 10 másodperces videók világában ez nem köti le azokat, akik nem elvetemülten rajonganak a filmekért.

Meg kell hagyni az Oscart azoknak, akiknek szól. A mozi fanatikusainak, a filmek szerelmeseinek és Hollywoodnak, akiknek szemmel láthatóan jó úgyis, ahogy most van. Hiszen ez az esemény a film ünnepe, ahol néha pont annak örülünk a legjobban, hogy egy Deák Kristóf nevű rendező átveszi a legjobb rövidfilm szobrát. Most őszintén mi lett volna ezzel a pillanattal, ha a reklámszünetben adják át a díjat?

Persze nem azt mondom, hogy az újítás nem jó gondolat. De az Akadémia Igazgatói Tanácsának valahogy jobban összhangba kell hoznia a hagyományok tiszteletét a reformokkal. Lehetne ezen a gálán úgyis lendíteni egy nagyobbat, hogy közben nem bántanak meg senkit, hiszen mindenki tudja, hogy vannak olyan területei Oscarnak, amikre ráférne a vérfrissítés. Én mindenesetre a végére kicsit megsajnáltam őket, és bízom abban, hogy visszaszerzik az erejüket, mert az sem normális, hogy jelenleg bárki (legyen az sajtóorgánum vagy elismert filmes) képes megállítani őket. A tisztelet újbóli kivívásának viszont nem az a módja, hogy kapkodva és önös érdekektől vezérelve letolunk valamit a saját közösségünk torkán. Hiszem, hogy lehet ezt másképp csinálni. És szurkolok, hogy jövőre összejöjjön.

A bejegyzés trackback címe:

https://foryourconsideration.blog.hu/api/trackback/id/tr8514643370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása